زبان مردم کاکاوند
نوشته شده توسط : یعقوب کاکاوند

 در آن ق=را (ک)تلفظ می کنند به قند     کند یا به قرآن    کرآن گویند خاندان زندیه هم گویش لکی داشته اند که قبلا در منطقه قلعه پری نزدیک ملایر کنونی سکونت داشته اند که اما در زمان نادر شاه افشار آنان را به خراسان تبعید می کنند پس از قتل نادر خاندان زندیه به قلعه پری باز می گردند تا عاقبت کریم خان موسس این سلسله در شیراز بر اریکه سلطنت نشست و طایفه زندیه به شیراز رفتند.

 

آنچه مسلم است قوم کرد و لر قوم آریایی و ایرانی اند که وجوه مشترک فرهنگی بین آنها فراوان است و شاید همین امر سبب شده که برخی از نویسندگان آنها را بعنوان یک قوم قلمداد کنند.اصولا بررسی های مردم شناسی در این منطقه نشان می دهد که وجوه مشترک بین لر های لرستان به ویزه لرهایی که به زبان لکی تکلم میکنند با طوایف استاهای کرمانشاه و ایلام چشم گیر است. اما هر چه به طرف شمال کرمانشاه حرکت کنیم فاصله فرهنگی و زبان شدت می یابد تا جایی که این گروه مطلقا زبان همدیگر را نمی فهمند.

 

لرها به دو زبان زبان لری و لکی صحبت می کنند که اولی زبان اکثرت شعبات این قوم می باشد و حال آنکه دومی در بین برخی از طوایف لرستان و ایلام و کرمانشاهان برخی از مناطق استان همدان و قزوین و غیره رایج است.  




:: بازدید از این مطلب : 998
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 / 3 / 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: